'Have a (Winter)break.. have a KITKAT' - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu 'Have a (Winter)break.. have a KITKAT' - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu

'Have a (Winter)break.. have a KITKAT'

Blijf op de hoogte en volg Douwe

11 Januari 2013 | Italië, Duino-Aurisina

Ciao a tutti!

IK BEN WEER AANGEKOMEN IN HET KLEINE GEZELLIGE DUINO! Maar dit keer terug van een geweldige Winterbreak die toch wel erg snel voorbij ging... hier een uitgebreid verhaal van de afgelopen weken:

Na toch wel de dagen afgeteld te hebben was het eindelijk 13 December. Ik had mijn koffers ingepakt en stond ’s ochtends om 06:00 samen met Hester klaar om naar het station te gaan. Vanaf daar vertrokken we met een grote groep naar Venetië, waar veel van de vluchten vertrokken. Bijna iedereen van de college ging naar huis, als ze dat op de een of andere manier niet konden door bijvoorbeeld hun financiële situaties, werden ze ergens gehost in Italië of gingen ze mee met vrienden. Dus het was behoorlijk druk op het vliegveld Marco Polo met UWC mensen.

Na wat vertraging kwamen we aan op Schiphol waar ik werd opgewacht door Papa&Mama en mijn oma, Mimi. Ook de ouders en zus van Hester waren er met een groot spandoek: HOI! Zo geweldig om zo uit die deuren te komen op Schiphol, en ze daar te zien staan na zo’n lange tijd. Vooral mijn Oma die ik dan voor zolang niet gezien had, was echt super haar weer te zien, had haar enorm gemist. Snel naar huis toegegaan om de rest van de familie te zien en in de auto natuurlijk al zoveel verhalen te vertellen, je weet gewoon niet waar je moet beginnen als iemand vraagt: 'Hey, hoe was het?'. Op een gegeven moment word je daar natuurlijk handig in en ratel je er zo een standaard verhaal uit. Wat iedereen hier op de college dan wel herkende, toen ik dat vertelde.

Thuis aangekomen zag ik eindelijk mijn broertje en zusje weer en ook mijn Opa was daar. En Spijker niet te vergeten, de hond die ik ook zo ontzettend gemist had! Ik had allemaal kleine dingen meegenomen vanuit Venetië voor ze, dus die ging ik gelijk maar uitdelen en ook gelijk alle foto's laten zien natuurlijk. Die avond weer vertrouwd slapen in mijn 'eigen' kamer, niet helemaal dus, want mijn kamer is overgenomen door een boef, mijn broertje, wel genaamd Ties. Maar zijn oude kamer voldeed ook en gewoon het feit dat het is opgemaakt en gezellig gemaakt is door Papa&Mama maakt het alweer zo goed om thuis te zijn.

De volgende dag vroeg op en door naar Erasmiaans. Super daar weer langs te gaan, iedereen zat natuurlijk wel nog op school. Maar dat maakte niets uit zeiden ze. De reacties van mensen waren echt geniaal, leuk ze allemaal weer te zien! Nog een aantal lessen meegedaan (verstoord beter gezegd). Iedereen die naar je toekomt, je verhalen wilt horen en wilt spreken is echt te gek. Ook zag ik leraren weer, die dan bijvoorbeeld zeggen 'Oh Douwe, ben je weer terug? Uit Italië? Huh, ik dacht dat je Pfeiffer had?'. Daarna hadden we met een grote groep vrienden afgesproken in Oude Haven om ‘te vieren dat ik er weer was’ en daar zag ik ook weer mijn goede vriendin Awena.

Overal naar toe gereisd weer gewoon op de fiets, lekker door de stad fietsen en genieten van het gemiste Rotterdam gevoel was ook weer super om te doen. Volgende avond stond de première van de nieuwe kerstvoorstelling van Hofplein op het programma, daar kon ik heel Hofplein weer even ‘Hallo en Dag’ zeggen, dus dat is ook zeker gebeurd. Van te voren ook nog even met betere vrienden, Lisanne en Moira afgesproken, zo heb ik de hele tijd een beetje met iedereen proberen af te spreken.

Ook mijn moeders verjaardag is gevierd op 17december, gelukkig kon ik er bij deze wel bij zijn want op het moment viert mijn hele familie de verjaardag van mijn broertje.. Op de verjaardag van mijn moeder kwam ook een groot deel van de familie langs, waaronder ook mijn andere Opa&Oma die ik ook al mijn foto's heb laten zien en verhalen heb verteld. Super ook hen weer te zien na die lange tijd!

De volgende dag had ik afgesproken met Hester in Amsterdam. Omdat we Praise Amsterdam zouden laten zien. He? Wie is Praise? Praise is mijn co-year uit Zambia die de Winterbreak bij zijn tante in Amsterdam zou doorbrengen. Dus Hester en ik hadden beloofd hem op te zoeken en ik had hem achteraf ook uitgenodigd om naar Rotterdam te komen. Leek me wel zo leuk! Uiteindelijk na een leuke dag in Amsterdam waar we zijn gaan schaatsen, bitterballen en oliebollen eten en naar het Rijksmuseum zijn geweest vertrokken we naar Rotterdam waar we ook van alles hebben gedaan. Ik heb hem de stad laten zien en het Erasmiaans, hij heeft een heleboel vrienden van mij kunnen ontmoeten ook toen we die avond voor het Kersttoneel op Erasmiaans bij 'Hello Pasta' gingen eten met een groep vrienden van mij. Leuk hoe iedereen zijn Engels op de proef werd gesteld en vervolgens in het Italiaanse restaurant ook mijn Italiaans...
Vervolgens werd ook Praise zijn Nederlands op de proef gesteld tijdens het Kersttoneel, maar doordat hij het stuk 'Midzomernacht Droom' wel kende, kon hij het toch aardig volgen.

Na de voorstelling hem ook even Oude Haven laten zien, zoals vanouds daar weer naartoe gegaan met iedereen. Volgende dag stond ook de Blokhuiswoningen en de Euromast op het programma en in de avond het Kerstgala dus nadat Praise een mooi pak van mij had uitgezocht vertrokken we daar naar toe. Te gek om daar bij te zijn weer, dat soort feesten had ik wel erg gemist. Er is serieus niks aan veranderd! De dagen dat ik Praise mocht hosten kijk ik zeker leuk op terug. Wel gek om een gids te zijn in je eigen stad!

Ook nog even snel op en neer gegaan naar Utrecht voor een UWC Kerstlunch waar ik al mijn Nederlandse co-years en tweedejaars weer heb kunnen zien! Ook leuk om hun verhalen natuurlijk allemaal te horen over hun ervaringen in Singapore, Canada of Amerika etc.
Tussen alle bedrijven door ook nog met Maria naar de Première geweest van de nieuwe kerstvoorstelling van het RO-Theater: 'WOEF Side Story'. Nog meer cultureels gedaan door daarna met de hele familie (ook heel typisch) naar Alles is Familie geweest, wat overigens echt een aanrader is!

Toen was het alweer tijd om te vertrekken, nee niet naar Italië, maar naar Frankrijk! We gingen daar naar het huis van een goede vriend van mij met onze hele familie om Kerstmis te vieren. Echt super zo met z'n allen te zijn rondom die gezellige familiedagen, lekker gegeten, veel spellen gespeeld met z’n allen en rondgehangen. Ook prachtige cadeaus gevonden op Kerstochtend onder de boom dus was echt helemaal top! Kerst werd ook nog eens gevierd in Rhenen met de andere kant van de familie, en familie bijeenkomsten zijn natuurlijk altijd leuk maar het was deze keren toch wel extra speciaal omdat ik ze allemaal zo lang niet gezien had en zal zien.

Voor Oud&Nieuw heb ik de avond doorgebracht met de familie thuis en traditioneel pannenkoeken gebakken en de Oudejaarsconferences gekeken! Vervolgens vuurwerk afgestoken op de Noordsingel en daarna Charles uit Amerika opgepikt op het station, ook een co-year die de Winterbreak door zou brengen in Delft. Samen met hem en nog een grote groep vrienden gaan stappen in Rotterdam, super om zo 2013 in te luiden! Wordt weer een te gek jaar!

Volgende paar dagen bracht ik in Rhenen door waar het weer tijd was voor de jaarlijkse Kleinkinderen dagen! Opa&Oma hadden weer een super leuk programma opgesteld met o.a. het Spoorwegmuseum, een bezoekje aan het Beatrixtheater voor ‘the Little Mermaid’ en vooral een heleboel gezelligheid. Fijn om ook met hen wat tijd door te kunnen brengen!

Toen was het tijd voor BRUSSEL! Ik was uitgenodigd door twee van mijn beste vrienden op de college Nelle en Vadim uit België bij hen langs te komen. Dus samen met Praise en Charles zijn we daar een weekend naartoe gegaan! Ook Alec uit Finland kwam vanuit Finland daarheen om daarna gelijk door te vliegen naar Italië weer. Het was te gek om in Brussel te zijn, geweldige stad! Oud maar toch met een gaaf moderne tint. Veel van de stad gezien, leuk uit geweest met z’n allen, de typische chocolade en bier geproefd uiteraard, Manneken Pis gezien en de Grote Markt.

Toen was het weer tijd om naar de huis te gaan en dus even de Fyra gepakt, directe verbinding naar Rotterdam Centraal. Daar iedereen gedag kunnen zeggen met afspraakjes en op school. De laatste avond kwamen een paar van mijn beste vrienden nog even langs om dag te zeggen en daarna mijn Opa&Oma nog even. Mijn koffer weer ingepakt met mijn vader en volgende ochtend stond ik weer op het vliegveld klaar met Hester om naar Duino te gaan.

Ik heb er ontzettend veel zin in, er staan een paar hele gave dingen op het programma zoals o.a. Caïro en Istanbul. Maar het blijft natuurlijk zwaar om afscheid te nemen voor dit keer 6 maanden. Ik beloof veel te Skypen, weer mijn blog proberen goed bij te houden en veel te mailen en brieven te posten.

Ik ga jullie allemaal weer ontzettend missen! Deze eerste week hier besefte ik dat maar al te goed, ondanks het toch wel heel fijn was hier al mijn vrienden weer te zien.

Ik wens jullie ook allemaal het beste voor dit jaar! Laten we er een te gek jaar van maken met z’n allen!
I’ll keep you posted!

Arrivederci!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Hallo allemaal! Dit jaar ben ik geselecteerd, na drie zware selectierondes, om mijn laatste twee schooljaren van mijn vwo af te maken in Italië, in Duino om precies te zijn. De school waar ik naartoe gaat heet United World College of the Adriatic. UWC heeft een wereldwijde keten van middelbare scholen met leerlingen uit meer dan 110 landen. Het UWC heeft als doel jongeren (leeftijd 16-18 jaar) uit verschillende landen en culturen samen te brengen om wederzijds begrip te stimuleren. Culturen en het vieren van verschillen staat dus centraal. Want verschil verrijkt! Ik heb er heel veel zin in, maar ga jullie wel erg missen (vergeet niet ik kom in die twee jaar terug in de vakanties!) en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen! Ik ga mijn huidige school het Erasmiaans verlaten en een groot avontuur tegemoet. Vandaar dus mijn blog. Veel leesplezier!

Actief sinds 24 Mei 2012
Verslag gelezen: 609
Totaal aantal bezoekers 56280

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 25 Mei 2014

Op naar Italië!

Landen bezocht: