Alle wegen leiden naar Duino of Venetië? - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu Alle wegen leiden naar Duino of Venetië? - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu

Alle wegen leiden naar Duino of Venetië?

Blijf op de hoogte en volg Douwe

04 Februari 2013 | Italië, Duino-Aurisina

Ciao a tutti!

We zijn alweer drie weken verder sinds mijn laatste blog! Excuus, daar baal ik van want ik had beloofd écht die belofte om elke week een blog te schrijven NIET te breken..
Maarja, na het lezen van deze (wellicht lange) blog kunnen jullie hopelijk begrijpen dat onze leraren hier een fijn ‘welkom thuis’ cadeau hebben gegeven namelijk; ‘DRUKTE’.

Gelukkig zijn er naast die schooldrukte ook weer heel veel leuke dingen gebeurd afgelopen tijd, om te beginnen met de aankomst hier, die was natuurlijk super! Leuk iedereen weer te zien in het winderige en koude Duino, leuk om hun verhalen te horen; sommigen zijn naar huis gegaan, sommigen brachten de Kerst door bij een vriend van de college, zoals Praise bij mij. Of sommigen vierden helemaal geen Kerst door hun geloof bijvoorbeeld! De eerste vrijdagavond gelijk weer met z’n naar de lokale bar Mickey’s hier, was weer een goed begin! Ik moet zeggen dat ik ze echt wel weer gemist had allemaal! Natuurlijk ken je elkaar nog maar een paar maanden, maar je leeft zo intensief samen dat ‘kennismaken’ en ‘bonden’ allemaal tien keer zo snel gaat.

Al snel werden de eerste Essays (voor English en History ) en Tests (Envirionmental Systems) en Presentations (Italian) opgegeven door de leraren hier, dus de volgende week stond al weer vol met van alles.
Bovendien is mijn rooster nu ook heel vol aangezien ik met een nieuwe course kennis heb gemaakt, ‘Theory of Knowledge’ genaamd, oftewel ToK. Dit is een verplichte course van het IB, dat wordt dus overal op de wereld verplicht gevolgd. Ik persoonlijk vind het erg vergelijkbaar met de studie ‘Kennistheorie’, een tak van de Filosofische leer. Het gaat allemaal over heel logisch nadenken, dingen zoals:

"Wat is kennis?"
"Wat kan ik weten?"
"Hoe wordt kennis vergaard?"

We behandelen ook vragen zoals deze:
Vraag 1:
a) Where there is poverty there is crime.
b) There is crime in Camberwell.

- Therefore there must be poverty in Camberwell.
Valid or Invalid? Geldig of ongeldig?

Invalid. There may be crime where there is poverty, but it does not necessarily follow that wherever crime is there is poverty.

Best filosofisch allemaal dus, maar wel interessant, we discussiëren veel dagelijkse dingen waar je niet bij stil staat normaal, maar dat je wel aan het denken doet zetten na zo’n discussie. Een leuke klas en leuke leraar, zoals in mijn geval, helpt ook erg mee gelukkig!

Verder hebben we gedurende deze paar weken ook weer veel verjaardagen gevierd van mensen, waaronder die van Alec, een van mijn betere vrienden hier! Had wat voor hem meegenomen uit Nederland en we hebben het gaaf gevierd met een leuke groep. Ook mijn broer(tje) Ties was thuis natuurlijk jarig en altijd goede vriend Coen en lieve tante Han, balen dat ik daar niet kon zijn!

Helaas werd ik maandagavond ziek en ben ik twee dagen op ‘Sicklist’ gegaan, zoals dat hier heet. Je moet je dan ’s ochtends voor school melden in het Medical Center bij de dokter, die kijkt dan wat er aan de hand is; of je überhaupt wel echt ziek bent en zo ja, geeft ze je wat advies of medicijnen mee. In mijn geval had ik 38 graden koorts en ontzettende misselijkheid, dus ik had helaas gewoon een griep te pakken. Dat was wel echt even balen, want ziek zijn en twee dagen lang in je bed liggen, zonder je ouders is echt ontzettend wennen en vervelend. Op dat soort momenten besef je echt dat je voor jezelf moet zorgen, en natuurlijk komen vrienden wel wat te eten brengen of zette mijn roommate Moe wel een kop thee, maar alsnog, je staat er alleen voor. En naast dat, je mist ook weer veel school, wat je daarna dan allemaal weer moet inhalen.

Gelukkig ben ik er wel weer overheen gekomen! Heb zelfs ook gewoon nog mijn Italiaanse presentatie gedaan over mijn afgelopen Kerstvakantie, die Cristina beschreef als ‘Che buono Douwe, grazie mille caro! Parli come un italiano vero!’

Die eerste week hadden we ook bezoek van twee artiesten van ‘Julliard Musicschool’ uit Amerika, waaronder een bariton opera zanger. Dus ik had hem gelijk aangesproken of hij mij misschien wat tips wilde geven ergens die week, aangezien ik ook wel van zingen hield zei ik. Nou, dat vond hij helemaal te gek, dus we hadden een uurtje ingepland en hij heeft me enorm kunnen helpen met wat ademtechnieken en goede adviezen. Heel tof, om zo’n echte ‘masterclass’ te krijgen.

Na zo’n Amerikaan te horen, moest ik zelf ook weer even aan de bak met m’n Engels want we moesten een presentatie geven over iets typisch in jouw eigen land. Dus ik had besloten een presentatie te geven over ‘fietsen’ wat natuurlijk in het algemeen veel gebeurd in Nederland. Grappig hoe sommige leerlingen in de klas totaal verbaasd waren bij het zien van een Bakfiets of een Tandem.

Het was ook weer tijd voor een Tutorial Dinner tussen alle bedrijven door, dus we hadden drie grote pizza’s besteld met z’n allen en gezellig een film gekeken. We hebben echt een leuke Tutor Group moet ik zeggen, met z’n allen maken we echt veel lol. Ook de Britse Helen heeft ook een goed gevoel voor humor, dat kan natuurlijk ook niet anders.

Ook stond de SAT Test zaterdagochtend op het programma, die ik al eerder heb beschreven op mijn blog; kort gezegd gewoon de toelatingstesten voor Amerikaanse Universiteiten. Die veel mensen eigenlijk pas volgend jaar doen, maar omdat het werd aangeraden nu alvast te proberen, had ik mezelf ook ingeschreven en hard gestudeerd. Dus ik meldde mij zaterdagochtend om 08:00 ’s ochtends in het Test Center hier, naast veel mensen van de college waren er ook mensen die niet op de college zaten. Het is belangrijk om te weten dat SAT volledig buiten deze school staat, de leraren helpen je niet er voor te leren, dit is iets wat je zelf moet doen en diegene die de test ook uitdeelt en superviseert is ook niet van de college. De test duurt vier uur lang, ik herhaal VIER UUR LANG! Inclusief een Writing Section (essay), Critical Reading Section (teksten, vocabulaire en grammatica) en Maths Section.

Ik had goed geoefend op het ‘Essay schrijven’, je krijgt namelijk maar 25 minuten te tijd voor zo’n essay. Je krijgt de vraag pas daar te lezen, je kunt je dus niet voorbereiden op die vraag, het zijn hele algemene vragen meestal. Dit keer was de vraag, is het goed dat mensen zich anders voordoen in bepaalde situaties, of moet je altijd jezelf zijn? Dat ging eigenlijk best goed!

Het lezen van de teksten klinkt natuurlijk niet erg moeilijk, maar sinds je maar elke keer 20/25 minuten de tijd hebt moet alles heel snel gebeuren, bovendien gebruiken ze hele gekke worden die de meesten native Americans niet eens gebruiken.

Wiskunde daarentegen is niet heel erg moeilijk, maar vooral erg ‘tricky’. Ze stellen de vraag bijvoorbeeld heel onduidelijk en sinds het multiple choice is proberen ze je in de antwoorden ook te misleiden. Dus vooral tijd is lastig in deze SAT toets, ook omdat het zolang duurt en het lastig is op het eind je focus er nog bij te houden.

Gelukkig kun je de toets zo vaak maken als je wilt, en je beste score telt. Die kun je dan opsturen naar de universiteiten waar je je wilt aanmelden. Ik verwacht een gemiddelde score voor deze eerste keer. Maar we zullen het zien, op Valentijnsdag krijg ik de uitslag te horen, dus jullie horen nog van mij!

Afgelopen week kreeg ik ook te horen dat ik geselecteerd was als Peer Supporter, elk jaar selecteren ze zes eerstejaars uit de meestal rond de 40 aanmeldingen die een cursus mogen volgen, die vooral bestaat uit: ‘Counseling, Mediating and Listening Skills’. Om zo in hun tweede jaar, de firstyears te kunnen helpen als er problemen zijn, een soort vertrouwenspersoon. Naast dat het alleen nuttig is voor dan in het tweede jaar, kun je dat soort dingen je leven lang gebruiken natuurlijk. Vanaf nu hebben we dus elke maandag de cursus en aan het eind van het jaar krijgen we een diploma en kunnen we aan de bak.

Toen begon dus die bovengenoemde schooldrukte, met allereerst een History in Class Essay. Waar de lerares dus erg makkelijk zegt, ik geef jullie een stelling op Maandag over de ‘Rise to Power of Stalin’ bereid je voor om daar rond de vier kantjes over te schrijven. Dat was dus best lastig, maar belangrijk om te leren, want dat is ook wat van ons verwacht wordt op het eindexamen!
Ook moest ik een Lab Report inleveren met Sneha over Fotosynthese en had ik een grote Economics test over ‘Market Structures’, dus oligopolie, monopolie etc.
Ook Cristina was weer aan het rondslingeren met toetsen want na de presentaties werden we verwacht een toets te doen over ALLES wat we tot nu toe gedaan hebben! Al bij al ging het gelukkig redelijk goed allemaal! Aankomende week de uitslagen!

Qua CAS Activities, gaat alles hier ook gewoon weer door. Met Zeilen doen we nu het repareren van alle boten, dus verven, anti-fouling etc. Als het weer beter weer wordt gaan we weer het water op.
Bij Theater zijn we nu druk bezig met het stuk dat we gaan spelen voor de Arts Week, we doen waarschijnlijk een stuk dat heet ‘The Raven’ over een schizofrene dokter. Best gaaf! Bij mijn Social Service, is het altijd fijn aankomen, zeker na de Kerstvakantie waar ze allemaal naar ons toe kwamen rennen. We hadden allemaal wat leuks meegenomen van thuis dus dat vonden ze geweldig! We hebben onze vlaggen met ze geverfd, gezongen en nog veel meer.
Tijdens Filmclub hebben we laatst een of andere Eskimo film gekeken, die leefden in het noorden van Quebec in Canada. Aparte film, maar zeker het kijken waard. De Filmclub heet natuurlijk ook niet voor niets ‘Hidden Jams’.

Na de drukke week en natuurlijk ook de abdicatie van koningin Beatrix, wat we hier live gevolgd hebben met alle Dutchies, hadden ik en mijn roommate besloten naar Venetië te gaan voor Carnaval om even te relaxen. Nadat we nog wat meer mensen hadden uitgenodigd, zijn we daar een hele dag en halve nacht gebleven en hebben we weer van alles kunnen meemaken. Super gaaf om Venetië dit keer zo te zien: vol met acteurs en kostuums en maskers. Shows die gegeven worden en een heleboel toeristen natuurlijk. Gedurende de avond hebben we ook leuke mensen leren kennen, bijvoorbeeld wat Amerikaanse studenten die in Florence studeerden.

Toen was het alweer Zondag en na wat uitgerust te hebben, heb ik wat schoolwerk gedaan voor aankomende week die gelukkig iets rustiger is dan vorige week.

Onze reis naar Cairo komt dichterbij nu, we volgen in de tussen tijd allemaal MUN lessen op Zondag, om klaar te stomen voor het echte debat, maar ondertussen zitten we wel met onzekerheid nog. Aangezien de headmaster op het laatste moment gaat besluiten of het veilig genoeg is om te gaan of niet. Ondanks dat we ver buiten de stad zitten, wachten we af.

Ik wil jullie ook allemaal een leuke week wensen, ik hoop dat de kou een beetje afneemt daar in Nederland! I’ll keep in touch! Al het beste!


Arrivederci!

"My goal in life is to enjoy what I do, and never to look back and say I wish I would have done that"

  • 04 Februari 2013 - 08:59

    Britta:

    Hoi Douwe,
    Wat leuk om weer een verslag van je te lezen. En super dat je ondanks je drukke programma dat blijft volhouden. Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Succes met alles en geniet!
    Liefs van ons allemaal,
    Britta

  • 04 Februari 2013 - 19:36

    Mama:

    Lieve Douwe,
    Zojuist je blog voorgelezen aan Ghis en Ties. We zijn weer helemaal bij en blij om van je te horen!
    Mooie spreuk en keep up with the good work. Lukt het met de debaters uit NL? x van ons 4 (papa is in Houston).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Hallo allemaal! Dit jaar ben ik geselecteerd, na drie zware selectierondes, om mijn laatste twee schooljaren van mijn vwo af te maken in Italië, in Duino om precies te zijn. De school waar ik naartoe gaat heet United World College of the Adriatic. UWC heeft een wereldwijde keten van middelbare scholen met leerlingen uit meer dan 110 landen. Het UWC heeft als doel jongeren (leeftijd 16-18 jaar) uit verschillende landen en culturen samen te brengen om wederzijds begrip te stimuleren. Culturen en het vieren van verschillen staat dus centraal. Want verschil verrijkt! Ik heb er heel veel zin in, maar ga jullie wel erg missen (vergeet niet ik kom in die twee jaar terug in de vakanties!) en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen! Ik ga mijn huidige school het Erasmiaans verlaten en een groot avontuur tegemoet. Vandaar dus mijn blog. Veel leesplezier!

Actief sinds 24 Mei 2012
Verslag gelezen: 634
Totaal aantal bezoekers 56333

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 25 Mei 2014

Op naar Italië!

Landen bezocht: