Be the change you want to see! - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu Be the change you want to see! - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu

Be the change you want to see!

Blijf op de hoogte en volg Douwe

18 Februari 2013 | Italië, Duino-Aurisina

Ciao a tutti!

Er is alweer een week voorbij gegaan, dus weer tijd voor een nieuwe update van 'la mia vita Italia'! Ik kom net terug van een International Affairs (INA) van Luke Harding, de correspondent van The Guardian in Rusland, die ons iets vertelde over zijn ervaringen tot nu toe als correspondent en hoe hij uit het land werd gezet en daarna bespioneerd werd door zijn kritische artikelen. Erg gaaf en interessant verhaal!

'As usual' was het weer een drukke week hier in Duino, beginnend met een Wiskunde toets, die 'eindelijk' een stuk beter ging dan de andere toetsen. Een mooie 6 terug gekregen, dus super blij! De Residence Dinner die die dag ook op het programma stond was helaas afgelast aangezien onze Residence Tutor ziek was, dus dat zullen we na de Project Week moeten doen. Jammer maar helaas.

Want jazeker, de Project Week is al over twee weken. Voor mij betekent dat dus naar Istanbul! Maar eerst natuurlijk naar Cairo, waarvoor ik deze Zondag vroeg vertrek! Dit weekend ben ik druk bezig geweest met researchen over mijn topics en en mijn delegatie, dus Yulia en ik zijn ons zelf aan het klaarmaken.

Deze week kwamen er tot mijn verbazing ook nog eens vier leerlingen van UWC Maastricht langs hier, waarvan ééln Nederlander! Een secondyear day student, die ik dus niet kende van het selectie proces, aangezien hij dus naar school gaat en dan terug naar huis, hij slaapt uiteraard niet op de college campus. Erg leuk om hem en ook de anderen te ontmoeten!
En bovendien, zoals de meesten van jullie wel hebben meegekregen was het National Italian Week, beginnend op Woensdag met een Italiaanse film, genaamd Amarcord. Een twee uur lange film over de jaren dertig in Italië, grappig. Maar lang.

De volgende dag was het Valentijnsdag en werden er dus rozen, en kaartjes verstuurd. Ik zelf heb twee rozen ontvangen tot mijn verbazing, allebei anoniem. Dus wie o wie? Vervolgens was het tijd voor een flashmob in Trieste, wat heel gaaf was. Filmpje volgt snel! Ook was mijn deadline die dag voor mijn Final Draft voor mijn MUN Chair Guide waar ik tijdens de Winterbreak aan zat te werken, over Wildlife Crime. Die donderdag avond was er een De André avond in Mickeys, sorry wie? Fabrizio De André! Dat is een Italiaanse beroemde zanger.

Ook kreeg ik die dag mijn SAT Scores binnen, wat natuurlijk ook een erg leuk Valentijnsdag cadeau was... Ik heb een score gekregen van 1500 uit 2400. Voor een eerste keer schijnt dat wel goed te zijn, het is hoger dan de average score van een Europeaan, maar ik moet zeker beter kunnen dus ik ga het zeker nog een keer doen dit jaar of volgend jaar. Om echt in betere Universiteiten binnen te komen moet je minimaal 1700/1800 of zelfs nog hoger. Als je bedenkt dat er van de miljoen mensen die de toets maken maar 10 mensen een 'perfect score' halen...

Die avond had ik nog lang gewerkt aan mijn Paper 1 History uit 2008 (dat is een deel van een echt IB Examen, die zijn opgedeeld in Paper 1, Paper 2 en Paper 3) wat een goede oefening is voor volgend jaar als ik mijn echte examens moet doen. Dit gaan we gelukkig nog veel vaker doen, want voor een eerste keer was het nog wel pittig moet ik zeggen...

Vrijdagavond was het dan eindelijk tijd voor de ITALIAN SHOW! Een en al genieten natuurlijk, super gave show van de Italianen, veel zingen, dansen, comedie, er werd terug gekeken op de Geschiedenis en vooral heel veel gelachen in het publiek. Daarna een hele gezellig Mickeys met z'n allen en al bij al gewoon een geweldige avond! We hadden ook allemaal een uitnodiging gekregen, waarop ook op stond als wie of wat je moest gaan. Dus sommigen moesten als Berlusconi, Al Capino, Da Vinci, Mona Lisa etc. ik moest persoonlijk als de God van de Oorlog Mars gaan. Dus ik had een borstel op een skihelm gelijmd om zo'n Romeinse helm te creëren.

Dit weekend dus veel gedaan aan school en Cairo maar ook nog hele leuke avonden gehad. Zaterdag nog een laatste Zang competitie van de Italianen en Zondagmiddag de beroemde Taster Session als afsluiter van de Italian Week. Met allemaal lekkere 'dolce' maar ook Lasagna, Tiramisu, Bruschetta etc. Wat natuurlijk super lekker was en veeeeel beter dan Mensa.

Gisteravond tot laat een interessante discussie gehad met Sakhile uit Swaziland, Thabile uit Botswana, Robert uit Malawi en goede vriend Vadim uit België over WikiLeaks en American Universities en die verdomde SAT's, wat altijd erg leuk is met zoveel verschillende opinions over een topic.

Vandaag dus weer het begin van een nieuwe week, een hoop te gebeuren allereerst een hele dag Theory of Knowledge en ook nog Essays en presentaties. Dan natuurlijk aan het eind van de week CAIRO! Waar ik heel veel zin in heb, maar ook wel wat nerveus voor ben aangezien ik natuurlijk wel gekozen ben om UWC Adriatic te representeren, wat wel enige pressure geeft moet ik eerlijk zeggen.
Maar ik weet zeker dat het een geweldige tijd zal worden!

Ik ga beginnen aan mijn Economie toets voor deze week dus ik wens jullie ook allemaal super week toe!
Geniet en arrivederci!

ps. de titel is een uitspraak van Ghandi. Na een paar maanden hier in Italië, heb ik nu wel een gevoel dat ik echt wat verandering zie in de dingen die ik doe en zeg hier en dat is gelukkig alleen maar positief!


  • 18 Februari 2013 - 19:44

    Oma Tine Van Der Stroom:

    Hallo Douwe,

    we mailen op de gewone manier al veel met elkaar en zijn dan blij om je af en toe te kunnen ondersteunen met teksten enz. die je helpen bij je voorbereidingen, voor je MUN Chair Guide, maar ook voor de MUN in Cairo. Daar ga je nu eind van deze week heen en daarom vinden opa en ik het leuk om nu een reactie op je blog te geven: die staat tenslotte voor een groot deel in het teken van Cairo. We vinden het heel gaaf en zijn apetrots dat je daar het Adriatic mag vertegenwoordigen in de discussies over Human Rights. Je hebt er al heel veel over gelezen, dus we vertrouwen dat het best goed komt. Wat ook helpt, is dat juillie allemaal leeftijdgenoten onder elkaar zijn, alhoewel de beoordeling natuurlijk door docenten gebeurt.
    Mooie uitspraak van Ghandi die je deze keer voor je blog gebruikt; en zo waar ook: als je echt iets wil veranderen, moet je bij jezelf beginnen, er in geloven en je er voor inzetten. Volgens ons ben je daar heel goed mee bezig!
    Ciao Douwe, veel succes in Cairo, van opa Evert en oma Tine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Hallo allemaal! Dit jaar ben ik geselecteerd, na drie zware selectierondes, om mijn laatste twee schooljaren van mijn vwo af te maken in Italië, in Duino om precies te zijn. De school waar ik naartoe gaat heet United World College of the Adriatic. UWC heeft een wereldwijde keten van middelbare scholen met leerlingen uit meer dan 110 landen. Het UWC heeft als doel jongeren (leeftijd 16-18 jaar) uit verschillende landen en culturen samen te brengen om wederzijds begrip te stimuleren. Culturen en het vieren van verschillen staat dus centraal. Want verschil verrijkt! Ik heb er heel veel zin in, maar ga jullie wel erg missen (vergeet niet ik kom in die twee jaar terug in de vakanties!) en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen! Ik ga mijn huidige school het Erasmiaans verlaten en een groot avontuur tegemoet. Vandaar dus mijn blog. Veel leesplezier!

Actief sinds 24 Mei 2012
Verslag gelezen: 653
Totaal aantal bezoekers 56304

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 25 Mei 2014

Op naar Italië!

Landen bezocht: