UWC zou UWC niet zijn als.. - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu UWC zou UWC niet zijn als.. - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu

UWC zou UWC niet zijn als..

Blijf op de hoogte en volg Douwe

15 Oktober 2012 | Italië, Duino-Aurisina


Ciao a tutti!

Het is maandagavond, dus weer tijd voor een blog(je) van Douwe uit Italië! Het is me gelukkig weer goed afgegaan deze week!

Ook deze dinsdag heb ik gezeild, met helaas wat weinig wind, maar wel nog prachtig weer hier! We zeilden met z'n allen naar een klein strandje hier verder op waar ik samen met Maurizio wat knopen heb geleerd aan alle zeilers.

De avonden hier zijn nu meestal bezet met Rehearsals voor van alles, we zijn op het moment druk bezig met de EE Show. De show VAN de primi VOOR de secondi ! Waardoor de secondi ons natuurlijk veel beter leren kennen, omdat ze ieders talent kunnen zien. Ik vind het een erg leuk gebeuren aangezien iedereen mee helpt. Op welke manier dan ook: door dansen te bedenken (maar dan ook echt in elke cultuur, Armeens, Bollywood, Afrikaans etc.), posters te ontwerpen, te zingen en/of dansen, een instrument bespelen, te acteren, de trailer te filmen, te organiseren, licht en geluid te doen etc.
Ik zelf, help met de organisatie van de hele avond en organiseer zelf ook een act wat ik al eerder vertelde. Ook probeer ik nog in wat andere acts mee te doen! Na gisteravond een 'geheime meeting' te hebben gehad met alle primi in een residence kelder met heel veel leuke ideeën heb ik er ontzettend veel zin in!

Afgelopen woensdag had ik ook gelijk twee toetsen te pakken, Italiaans en Geschiedenis. Italiaans was een erg grote test dit keer, met ALLES wat we tot nu toe gedaan hebben en aan de hand van die test bepalen ze of je mag blijven in Standard Level Italian of dat je naar Italian Ab Initio moet gaan (het laagste level). Dat krijg ik deze week te horen, maar het ging goed dus heb er vertrouwen in!
Geschiedenis is erg goed gegaan ook, het ging over 'The Causes of the First World War', dus ALLE Alliances die toen der tijd zijn gesloten door Bismarck. Uit de 46 punten had ik er maar liefst 40 uit weten te halen, wat hier een 7 is. Dus het hoogste cijfer :) Maar het is natuurlijk nog het begin van het jaar dus zo goed is het allemaal niet.

Die middag ook een paar leuke kaartjes ontvangen van mijn Opa en Oma Mimi, tante Hannie en tante Gilly. Die allemaal netjes op de muur worden gehangen! Ik denk aan jullie!

In die middag ook nog Theater, gevolgd in de avond door Filmclub waar we (hier helaas ook) in de stromende regen samen kwamen met kussens, dekens en popcorn om een nieuwe film te kijken. Van een Duitse film gingen we dit keer naar een Franse film. Nee, niet Amélie Poulain... maar 'Le premier jour du reste de ta vie'. Een film over een typisch Frans gezin, de familie Duval. Met een vader, moeder, twee zoons en een dochter. Zij worden gevolgd, ieder gedurende één beslissende dag in hun leven. Een film met ontzettend veel humor en herkenning. Het deed mij die avond heel erg denken aan thuis; twee broers met een klein zusje is toch wel erg herkenbaar..

Na de hele avond massale Tweets en Facebook berichtjes genegeerd te hebben van mijn oude klasgenootjes die dan nu eindelijk naar de hoofdstad van dit prachtige land gingen, Rome. Vol enthousiasme natuurlijk voor die geweldige twee weken hier in het mooie Italië net zoals dat enthousiasme dat ik had voor deze twee jaar hier, ben ik vroeg naar bed gegaan.
Want de volgende dag hadden we tot laat Dutch Dinner. We zouden met alle 'Dutchies' naar het huis gaan van de Economie leraar hier (eerder genoemd al) Annemarie. Ik had wat poedersuiker meegenomen, Hester wat stroop, Annelies ook iets weet alleen niet meer wat en Reine een poffertjes pan. Dus we hebben die avond gezellig poffertjes zitten eten en Nederlands kunnen praten bij Annemarie thuis ook haar Italiaanse man, Filippo probeerde mee te praten (wat natuurlijk een hoop gelach veroorzaakte) en haar kleine baby Isabelle was er ook bij waarvoor Hester en ik van te voren een Nijntje boekje hadden gekocht die erg aansloeg.

En zo kwamen we alweer bij de laatste schooldag van de week, ik zei het al: de weken gaan hier snel. Ook deze dag was er weer iets bijzonders want het was de Nationale Dag van Spanje dus alle Spanjaarden waren in de gloria met hun vlaggen en we hebben van alles gezongen en gegeten. Die avond weer het wekelijkse concert in Teatro Verdi met dit keer Rossini op het programma. Erg mooi weer, na wat Italiaans gebrabbel wisten Sneha (India), Seif (Egypte) en Vadim (België) een plekje in een soort 'King Lodge' te krijgen. En hadden we dus een prachtig zicht op het hele orkest en de solisten.

Die avond vertrokken er ook een hoop mensen uit Duino want dit weekend gingen er een heleboel secondi die zich hadden aangemeld een weekend naar een Internationale Jeugd Conferentie in Arezzo, Toscane. Wat natuurlijk HELEMAAL niet verkeerd is, dus iedereen die achter bleef zwaaiden de bus met 'Wij gaan een weekendje lekker eten' gangers een beetje bedroefd uit.
Ook vertrokken de mensen uit de 'Tutor group' van een leraar hier, genaamd Mark (Physics), naar zijn huisje in Oostenrijk voor dit weekend, MET sauna en een prachtig uitzicht dus ook zij werden niet erg blij uitgezwaaid..

Het was dus wel een leeg weekendje hier in Duino, maar het zou UWC niet zijn als we er toch nog iets leuks van hadden gemaakt. Dit weekend stond de grote stad hier dichtbij, Trieste (bekend om zijn Illy koffie en grote haven), in het teken van een groot zeilevenement. Een van de grootste zeilevenementen ter wereld: de Barcolana.
2000 boten gaan dan op Zondag het water op om een wedstrijd te varen. Eigenlijk is het meer een festival dan een regatta, want van die 2000 boten varen er maar 100 de echte regatta.
De hele week stond al in het teken van dit event dus Trieste was vol met toeristen en ontzettend druk. Ik ben daar op Zaterdagmiddag, na in de ochtend een Swing Dance in elkaar gezet te hebben, gaan helpen met wat mensen van de college om Flyers uit te delen. Daarna natuurlijk nog uitgebreid rond gehangen daar met iedereen, van alles kunnen vertellen over de boten die ik daar zag en kunnen genieten van het lekkere weer. Ook hebben we allemaal GAASTRA kraampjes gespot, wat je natuurlijk erg trots maakt. In de avond een pizza gehaald en genoten van een gaaf concert (van een onbekende band) met zonsondergang op de pier.

De volgende dag was dan die grote race, dus was ik om 9uur opgestaan om hier naar het Rilke Pad (een echte toeristen trekker) te lopen, waar je een prachtig uitzicht hebt over de Adriatische Zee om daar dan die 2000 boten te zien varen. Helaas waren ze wel ver weg, maar met mijn beste Italiaans vroeg ik aan mijn buurman of ik zijn verrekijker even mocht lenen, grazie mille signore. Helaas was het alleen een wedstrijd voor kajuit boten en moest je betalen om er op mee te kunnen, anders had ik natuurlijk zelf hier wel een bootje gepakt om mee te gaan varen!

Die zelfde ochtend ook de familie van mijn seconda ontmoet, Reine. Erg leuk, haar moeder had een zak pepernoten voor mij meegenomen die natuurlijk erg snel alweer leeg was. Met z'n allen toen een kopje koffie gedronken hier bij het plaatselijke barretje en vervolgens vertrokken zij voor een dagje naar Kroatië.

In de middag wat tijd door gebracht met mijn roommate, Moe, en daarna nog even een Rehearsal bijgewoond en na Mensa weer aan de bak met mijn huiswerk! Nog even met thuis geskyped en alles besproken over volgende week, want ook mijn familie komt langs!

Vanochtend eerste uurtje vrij gehad wat altijd erg fijn is na het drukke weekend en na school weer het wekelijkse maandag programma afgewerkt. Dus eerst College Life. Wat is dat nu weer?
Het werkt zo: de primi zijn ingedeeld in vier groepen met een leraar en bespreken elke maandag een bepaald onderwerp over de college.

Een paar weken geleden keken we bijvoorbeeld naar 'conversation barriers', roddelen, internetgebruik pesten, 'sex, drugs and alcohol', maar ook hebben we het over 'hoe je residence schoon te houden' of 'hoe je het beste vervelende dingen kunt overleggen met je roommate', van alles dus. Het is best nuttig en goed om er over te praten. Na College Life volgt Assembly, al eerder uitgelegd maar: dat is waar we met de hele school bij elkaar komen en announcements maken.
Na Assembly hebben we Tutorial Meeting met mijn tutor Helen en mij tutor group, waar we kijken of er iemand absent was deze week, of we dingen moeten bespreken zoals bijvoorbeeld een Tutorial Dinner of uitje. Een soort mentoruur. En het leuke is, als niemand afgelopen week een les heeft gemist krijgen we altijd lemon cake!

Aankomende week ziet er weer spannend uit, van alles te doen weer. Presentaties, toetsen, essays, rehearsals van de EE show, eerste keer social service, ik krijg te horen of ik in Standard Level Italiaans mag blijven, Open Dag hier en dan natuurlijk als klap op de vuurpijl: Papa, Mama, Ties & Ghislaine die komen! Ontzettend veel zin om alles hier te laten zien aan hun en kan echt niet wachten ze weer te zien!

Ik hoop dat jullie weer hebben genoten van mijn maandagmiddag/avond blog! En ook jullie thuis allemaal een hele fijne week gewenst!

Arrivederci!

  • 15 Oktober 2012 - 17:49

    Nienke:

    Douwe wat klinkt het allemaal nog herkenbaar, vooral Arezzo, dat was inderdaad geweldig eten. Maar als je je italiaanse toets wil halen moet je misschien wil secondi gaan schrijven, haha. Geniet ervan! (:

  • 15 Oktober 2012 - 21:04

    Mam:

    Without challenge there is no achievement! xxx

  • 17 Oktober 2012 - 00:38

    Opa En Mimi:

    Dit wordt een fantastische week voor je met de hele familie er bij! Wij genieten ook van het idee dat jullie samen zijn in Italië.

  • 17 Oktober 2012 - 00:38

    Opa En Mimi:

    Dit wordt een fantastische week voor je met de hele familie er bij! Wij genieten ook van het idee dat jullie samen zijn in Italië.

  • 18 Oktober 2012 - 00:24

    Jeroen Bol:

    Is het daar al een beetje herfst?

  • 23 Oktober 2012 - 17:51

    Coen:

    Ziet er weer goed uit! Veel plezier met je familie daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Hallo allemaal! Dit jaar ben ik geselecteerd, na drie zware selectierondes, om mijn laatste twee schooljaren van mijn vwo af te maken in Italië, in Duino om precies te zijn. De school waar ik naartoe gaat heet United World College of the Adriatic. UWC heeft een wereldwijde keten van middelbare scholen met leerlingen uit meer dan 110 landen. Het UWC heeft als doel jongeren (leeftijd 16-18 jaar) uit verschillende landen en culturen samen te brengen om wederzijds begrip te stimuleren. Culturen en het vieren van verschillen staat dus centraal. Want verschil verrijkt! Ik heb er heel veel zin in, maar ga jullie wel erg missen (vergeet niet ik kom in die twee jaar terug in de vakanties!) en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen! Ik ga mijn huidige school het Erasmiaans verlaten en een groot avontuur tegemoet. Vandaar dus mijn blog. Veel leesplezier!

Actief sinds 24 Mei 2012
Verslag gelezen: 4605
Totaal aantal bezoekers 56328

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 25 Mei 2014

Op naar Italië!

Landen bezocht: