Dan is het opeens December! - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu Dan is het opeens December! - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu

Dan is het opeens December!

Blijf op de hoogte en volg Douwe

03 December 2012 | Italië, Duino-Aurisina


Ciao a tutti!

Op deze eerste maandag in December alweer tijd voor een nieuwe blog!

De week begon na het harde werk op de Zondag met het inleveren van mijn History Worksheet over de Russische Revolutie en een Italiaans Essay, waarvan ik beide alweer het cijfer terug heb om maar gelijk even binnen te komen; een 7 voor Geschiedenis en 6 voor Italiaans (uit de 7 nogmaals!) dus super tevreden.

Die avond had ik mijn Tutorial Dinner, waar we voor dit keer allemaal in het geel kwamen en we hadden 'potlock' afgesproken. Dat houdt in dat iedereen iets moest meenemen, waardoor we uiteindelijk veel te veel eten hadden maar zet het neer in een van de Dayrooms en het is binnen 5min weg! Ik had Appeltaart gemaakt, waarvan ik eerst dacht dat het een ware 'tragedia’ zou worden (zoals mijn Italiaans lerares dat altijd zo leuk zegt) maar uiteindelijk toch nog lekker bleek te zijn!

Deze week is ook de Project Week lijst openbaar gemaakt. Project Week??
De Project Week is een week die wordt georganiseerd door leerlingen, iedereen die geïnteresseerd is in het organiseren van een Project Week (meestal in hun eigen land) kan dat doen tussen 2 - 10 Maart in 2013. De Project Week moet niet echt gezien worden als een weekje op het strand liggen, het is natuurlijk wel heel gaaf en genieten, maar er wordt wel verwacht dat je echt een 'project' doet dus dat kan van alles zijn. Ik zal een paar voorbeelden geven aan de hand van de lijst van dit jaar:

-Londen, is de eerste waar ze met 8 mensen zich gaan focussen op theater.
-Lissabon, is ook een hele gave, waar het project zich gaat focussen op art: dus fotografie, film en tekenen.
-Algerije, HEEL GAAF! Waar de groep van mensen (4) voor een week gaan helpen in een vluchtelingenkamp.
-Armenië, waar een groep van 4 langs scholen gaat om UWC te promoten aangezien het begrip UWC daar nog helemaal niet bekend is.
-En ook Barcelona staat op de lijst, waar het project bestaat uit Street Performances. Theater, zingen, dansen etc.

Maar ook sportieve dingen, zoals bijvoorbeeld:
-Cross country skiën in de Alpen,
-of Zeilen naar Kroatië, met een boot van een van de leraren hier.

Ook gaan mijn twee tweedejaars een Project Week naar Nederland organiseren naar Utrecht, Amsterdam en Maastricht. Omdat ik natuurlijk iets nieuws wil ervaren ga ik dat dit jaar niet doen. Hetzelfde geldt voor het zeilen op een kajuitboot.
Dit is nog niet lang niet alles, maar dan hebben jullie er in ieder geval een idee van!

Iedereen kan ÉÉN keuze opgeven, en zoals je ziet zijn het allemaal redelijk kleine groepen. Algerije is natuurlijk heel gaaf, maar er mogen maar 4 mensen gaan die geselecteerd moeten worden door middel van interviews. Ook Armenië is erg lastig om in te komen. Als je dan uiteindelijk te horen krijgt dat je door bent of niet, moet je gaan zoeken naar een andere Project Week, en waarschijnlijk zitten alle leuke dan al vol. Dat vond ik een beetje riskant.

Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor de Project Week georganiseerd door Sevinc en Murat in Istanbul, een project die gericht is op helpen van zwerfkinderen met 15 mensen en natuurlijk het geloof wat veel mensen niet goed kennen. Ik hoop heel erg dat ik daar voor gekozen wordt zo niet zou ik heel graag naar Barcelona willen gaan. Dat krijg ik als het goed is deze week te horen. Hou jullie op de hoogte!

Deze week heb ik ook een film laten zien in de Filmclub hier, dat mocht had de leraar die dat organiseert gezegd maar ik was toch de eerste die dat deed met de film 'the Great Debaters' met Denzel Washington trapte ik af, een van mijn favoriete films die vele prijzen heeft gewonnen. Gelukkig viel de film bij iedereen in de smaak dus ik was weer opgelucht!

Donderdag was een drukke dag waar ik in mijn Engelse les een 'Written Assignment' moest schrijven waarin je twee romans die we hebben gelezen moet vergelijken. Dat is goed gegaan gelukkig, mijn beste Engels er in gegooid! Ook die keer onze Social Service zonder tweedejaars gedaan, door een examen die ze moesten maken, dus we waren maar met z'n vieren maar dat is ook helemaal goed gegaan we hebben allemaal leuke spellen met ze gedaan en ze zelfs de Macarena geleerd!

Die Vrijdag was iedereen in rood gekleed voor World AIDS Day, waar aandacht aan werd gegeven. Zelfs de leraren doen daar dan aan mee, wel heel bijzonder.
En dan in de avond.. het concert! We hadden die dag daarvoor in de avond een grote Generale Repetitie gehad. Dus rond 18:00 vertrokken we met Stefano (de muziek begeleider hier) met een groep van 8 jongens naar Trieste. De groep bestond uit Nifemi (Nigeria), John (Zuid-Afrika), Alpcan (Turkije), Tigran (Armenië), Christoper (Zambia) en Andy (Amerika). Samen vormden wij het ‘UWC Adriatic Male Singer Choir’.
Met nog drie andere koren was er die avond dus een concert georganiseerd, waar we nummers zongen van o.a. Verdi, Mozart, Puccini en Wagner. Een hele bijzondere mix wel, maar heel gaaf met een groot orkest die speelde, en een zaal vol mensen. Allemaal netjes in pak gehesen, stonden we daar dus tussen allemaal dikke oude Italianen die opeens als een soort stoomboot motor begonnen te zingen naast je, dus we hebben vreselijk in een deuk gelegen. Gelukkig hadden we ook nog een stuk dat wij alleen mochten zingen, en dat is onwijs goed gegaan! Daarna met z'n allen pizza gehaald en zo de avond leuk afgesloten.

Zaterdag lekker kunnen uitrusten van de drukke week en de knoop door gehakt en besloten me in te schrijven voor de SAT Test. Deze naam zullen jullie de komende twee jaar nog wel vaker horen, dus ik zal het even uitleggen voor degene die er nog niet van af weten. SAT (betekenisloze afkorting) is een toelatingstest voor universiteiten in de Verenigde Staten. Heel erg vergelijkbaar met de CITO toets die we in Nederland kennen alleen dan natuurlijk een stuk zwaarder en langer. Aan de hand van de score wordt bepaald of men kan worden toegelaten tot een universiteit. Veel mensen van UWC doen deze test in hun tweede jaar, maar omdat we rond die tijd heel veel moeten werken aan andere belangrijke dingen bijvoorbeeld; ons profielwerkstuk, raden ze ons aan het dit jaar al te doen. Aangezien ik niet zeker weet waar en wat ik na UWC wil gaan studeren wil ik al mijn opties open houden, dus ga ook ik de SAT Test maken voor de VS in Januari 2013. Heb dus nu een dik boek gekregen hier van mijn secondi en ga hard aan het werk om de beste score te krijgen!

Die avond met iedereen hier de echte film klassieker 'the Godfather' gekeken erg leuk natuurlijk om te zien over Italië in Italië! Zoals de meesten wel weten ben ik een echte film liefhebber, maar deze had ik nog nooit gezien. Een gezellige avond gehad met iedereen achteraf en de volgende ochtend vroeg opgestaan om wat huiswerk af te maken want ik de ochtend zou ik samen met John uit Zuid-Afrika een meisje uit mijn 'adotta mi' family ontmoeten. Nog een term die ik even zal uitleggen. Elk jaar worden er hier students gekozen die worden 'geadopteerd' door de omwonende families, dit houdt in dat je daar af en toe langs gaat, mee afspreekt of ze nodigen jou uit voor het avondeten. Ik heb gehoord dat het een unieke ervaring is om zo in zo'n typische grote Italiaanse familie te worden geadopteerd (waar natuurlijk eten centraal staat). Dus deze Zondag ontmoetten we haar hier in Duino en hebben we gezellig wat koffie gedronken en de campus laten zien en een taart gebakken, Federica is haar naam en ze is rond de 20 jaar oud. Heel grappig om te praten in een mix tussen Italiaans en Engels; zij wilt namelijk graag Engels leren en wij Italiaans. Was heel erg gezellig en na de Winterbreak zijn we uitgenodigd daar naartoe te komen! Heb er nu al zin in!
In de middag met een groepje naar de Kerstmarkt gegaan in Trieste. Samen met wat goede vrienden van mij hier Sébastien (Frankrijk), Sneha (India), Jasmina (Tsjechië) en Hester zijn we langs alle kraampjes gelopen en allemaal lekkere dingen geproefd en gekocht zoals crêpes, karamel appels! Was erg leuk!

Daarna een hilarische Residence Old Offices PIRATE Dinner gehad, waar iedereen dus verkleed als Pirate kwam en met wat lekkers naar het Art Center waar we aan een lange tafel ontzettend veel lol hebben gehad met alle jongens. Van tevoren natuurlijk ook met z'n allen gekookt, 14 jongens in 1 keuken.. je snapt natuurlijk wel wat dat wel het een en ander veroorzaakt, rook alarm af (gelukkig snel de batterij eruit gehaald), hoop verbrand, hoop geknoeid maar wonder boven wonder toch nog heerlijk gegeten! Ook Sarah, onze residence tutor was ‘impressed’ zei ze.

Toen was het alweer Maandag, ongelofelijk! De dag begonnen met een Inter-National Affair (INA) van de CEO van UBS Italy. Die niet zo goed was als de andere die we gehad hadden helaas, hij was ons namelijk de hele tijd maar aan het pushen te gaan sparen sparen sparen en zijn Engels was met een verschrikkelijk Italiaans accent dat het vaak niet te verstaan was. Daarna in Assembly met de Dutchies een Student announcement gemaakt met de Pietenmuts op die Oma Tine mij gestuurd had in een super pakket met lekker Sinterklaaseten en zelfs een vertrouwde Donald Duck.
Ook met een grote Pietenzak van Reine vol met pepernoten stonden we daar (die ik weer van het Nationaal Comité over had en van Papa en Mama's pakketje) te vragen of iedereen op Woensdag avond (Pakjesavond) zijn schoen buiten zijn kamer wilt zetten zodat wij er iets lekkers in kunnen doen! Afgesloten door een handje pepernoten in het publiek te gooien en met een blij (hongerig) applaus!

Ik ga maar weer even afronden! Komende week weer een drukke week tegemoet, met een Nederlandse Sinterklaas viering maar ook een Italiaanse San Nicola. Wat wel erg grappig is, want ze verkopen hier dus ook Chocolade Sinterklazen. Ook nog wat toetsen tussen door, een Christmas Open Mic aan het eind van de week en een trip met de boot van onze zeil leraar Maurizio voor mijn Sailing Activity en vooral aftellen natuurlijk.

Want nog maar 10dagen en Hester en ik stappen alweer het vliegtuig in om naar het koude Nederland te gaan, want mind you, hier is het nog rond de 12 graden!

Ik wil jullie ook allemaal een hele fijne Sinterklaas wensen deze Woensdag en de mensen bedanken die me een beetje de Sinterklaas sfeer hebben laten mee proeven door iets liefs op te sturen!


Arrivederci!



  • 03 December 2012 - 21:05

    Lisanne :

    Oh lieve Douwe, het is alweer zo lang geleden dat ik iets van je heb kunnen lezen door de drukte! Jezus wat maak je toch veel geweldige dingen mee, en wat lijk je ontzettend in je persoonlijkheid gegroeid. Ik ben echt heel trots op je! Had ik nou al verteld over mijn telefoontje van post NL? Naja het kwam er op neer dat mijn postpode een enorme kluns is, en je nog iets tastbaars van me te goed zal houden! Ik ben dagen aan het afstrepen tot je terugkomst :) heeeel veel knuffels xxxx Lisanne

  • 07 December 2012 - 13:22

    Lucille Willemsen:

    Hai Douwe,

    Het is hier echt hééééé'l wit aan het worden in Nederland. Wel tot 15 cm sneeuw op sommige plaatsen.
    We tellen de dagen met je mee dat je weer hier bent. Leuk dat je zo'n beetje via skype met ons aan tafel zat a/d Noordsingel. Heel gezellig! Tot volgende week (zondag waarschijnlijk!)
    Liefs van ons alledrie, Cees, Juliëtte en Lucille

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Hallo allemaal! Dit jaar ben ik geselecteerd, na drie zware selectierondes, om mijn laatste twee schooljaren van mijn vwo af te maken in Italië, in Duino om precies te zijn. De school waar ik naartoe gaat heet United World College of the Adriatic. UWC heeft een wereldwijde keten van middelbare scholen met leerlingen uit meer dan 110 landen. Het UWC heeft als doel jongeren (leeftijd 16-18 jaar) uit verschillende landen en culturen samen te brengen om wederzijds begrip te stimuleren. Culturen en het vieren van verschillen staat dus centraal. Want verschil verrijkt! Ik heb er heel veel zin in, maar ga jullie wel erg missen (vergeet niet ik kom in die twee jaar terug in de vakanties!) en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen! Ik ga mijn huidige school het Erasmiaans verlaten en een groot avontuur tegemoet. Vandaar dus mijn blog. Veel leesplezier!

Actief sinds 24 Mei 2012
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 56331

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 25 Mei 2014

Op naar Italië!

Landen bezocht: