Time flies! - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu

Time flies!

Blijf op de hoogte en volg Douwe

17 September 2012 | Italië, Duino-Aurisina

Ciao tutti!

Op deze maandagavond (wat al bijna een traditie begint te worden) heb ik me even afgezonderd om een leuke blog voor jullie te schrijven! Het leuke is, om gelijk maar te beginnen, dat iedereen je altijd begrijpt als je even zegt dat je even iets voor jezelf gaat doen! Dat moet ook wel, je hebt natuurlijk 24/7 mensen om je heen, dus iedereen vindt het wel even lekker om een momentje voor zichzelf te hebben.

Afgelopen week is er weer een hoop gebeurd, de tijd vliegt hier serieus voorbij! De lessen beginnen steeds meer te wennen, en dat betekent dus ook dat de leraren meer huiswerk opgeven.. Zo moest ik deze week mijn eerste Engels essay schrijven over hoe en waarom ik naar UWC ben gekomen. Dan zou je zeggen 'Nou met het vliegtuig en omdat ik het leuk vind' maar het moest iets uitgebreider, met 500 woorden om precies te zijn. Nog niet heel extreem, want er zullen er nog velen volgen, volgens mijn secundi. Ook stond deze week in het teken van de Creative Activities taster sessions. Ik heb jullie vorige week verteld over het IB en dat CAS (Creativity, Action and Service) daarin erg centraal staat.
Creativity is daar dus een van en zoals we vorige week Action taster sessions hadden om te kijken of die sport ons wat leek, was het deze week dus Creative activity taster sessions time!
Ik ben naar een taster session geweest van Photography, wat erg gaaf is want dan krijg je een mooie grote paparazzi camera van de school (waar je wel het een en ander aan borg voor moet betalen) en dan krijg je les van een leraar hier op school die er ontzettend veel van af weet, en je er veel over kan leren. Dat is ook het leuke, alle activities worden begeleid door leraren.
Ook ben ik naar een taster session van Filmclub geweest, begeleid door mijn Engels lerares, Kirsten. Filmclub houdt in dat (de naam zegt het al) je naar films gaat kijken, die je zelf niet zo snel zult uitkiezen . Dus een beetje arty films of films die het net niet maken in Hollywood maar toch heel erg goed zijn en de moeite waard te bekijken. Nadat je de film hebt gezien ga je het ook nabespreken en erover discussiëren wat we hier heel veel doen!

Ook Theater kwam langs als taster session begeleid door een ontzettend grappige oudere leraar, Stephen, heel erg interessant omdat we heel erg diep in zullen gaan op de geschiedenis ook van het theater. Tot mijn verbazing zat de hele Theater taster session bomvol!
Daarna ben ik nog naar de taster session geweest van Model United Nations (MUN). Dat is een soort conferentie, georganiseerd voor (en meestal door) studenten of scholieren over de hele wereld. En we proberen dan verschillende onderdelen van de Verenigde Naties na te bootsen. Het lijkt een beetje op wat wij kennen in Rotterdam als Erasmian European (Youth) Parliament. Ook super officieel en ontzettend gaaf natuurlijk om tussen al die verschillende nationaliteiten te discussiëren over hele dagelijkse dingen of over juist hele grote belangrijke dingen. Ook gaan we bijvoorbeeld een keer 'wisselen van land' en moet ik een keer de vertegenwoordiger van Uganda zijn ipv Nederland en dus ook de mening hebben van iemand uit Uganda, wat natuurlijk knap lastig is.

En na al dat gediscussieer, was het echte discussiëren aan de beurt want in Nederland waren er natuurlijk de verkiezingen! We hadden afgesproken om met alle Dutchies gezellig bij de Nederlandse Economie lerares, Annemarie, op de bank de verkiezingen te kijken aangezien ook Annelies voor het eerst mocht stemmen dit jaar vanuit Italië! Maar helaas door het slechte weer (ja! dat kennen we hier helaas ook!) deed de verbinding het niet zo goed met BVN. Maar ik had al snel een oplossing gevonden om mijn avond door te komen want vorige week maandag kreeg ik opeens een berichtje in mijn Pigeon Hole dat er een pakketje was gearriveerd voor mij!!! Mijn ouders hadden me een pakketje gestuurd met van alles erin!! Super gaaf! Er zaten een heleboel foto's in, die ik die avond heb opgehangen met Vicky uit Uruguay. Verspreid over de hele muur! Ook heb ik een grote Nederlandse vlag weten te bemachtigen en op een mooi plekje gehangen! Het ziet er te gek uit! (zie foto hier beneden).

Dat was overigens ook mijn laatste nachtje alleen in mijn kamer want de volgende dag zou Moe uit Abu Dhabi mijn nieuwe roommate arriveren! Het gaat nu al veel beter tussen ons dan met mij en Rares dus ik ben onwijs blij! Is het toch nog goed gekomen wat roommates betreft.
De volgende dag was mijn eerste officiële zeilles hier in Duino en of ik gemerkt heb of het hier in Duino was. Duino, wat in het gebied van Trieste ligt is bekend om zijn wind 'de Bora'. Het is een soort droge, hele snijdende koude valwind uit noordoostelijke richting. En nu is hij nog niet zo koud en op het land merk je er nog niet heel veel van maar tijdens het zeilen waar je natuurlijk constant met de wind bezig bent merk je dat het alle kanten opdraait, maar na een hoop jaren trainen op de Kralingse Plas tussen alle flats ging het uiteindelijk toch nog goed. Ik ben dan nu dus 'instructeur' dus ik neem elke keer iemand mee in de Laser, maar het is nog verdomd lastig om in het Engels aan een slechtverstaander zoals bijvoorbeeld een Chinees die ik moest lesgeven, zeilen te leren met Bora in een eenpersoonsboot waar je met z'n tweeën in zit te balanceren, dat kan ik je wel vertellen!
Na die zeilles had ik dan eindelijk besloten wie mijn EE friend zou zijn. EE friend? Wat is dat nou weer? Als deel van het IB moet je als secundi een External Essay schrijven, je kunt het vergelijken met een profielwerkstuk. Aangezien dat ontzettend zwaar is.. is het een traditie dat de primi een External Essay Friend kiezen die ze anoniem steunen gedurende deze toch wel moeilijke tijd. Zo schrijf je ze bijvoorbeeld een brief, en krijg je er hopelijk ook een terug. Je koopt chocolade, je bakt een cake, je zet een spannende route uit naar een cadeau, je wisselt je muziek uit. Zo leer je elkaar dus beter kennen zonder dat hij of in mijn geval zij weet wie je bent.

Dus, ik heb ook iemand gekozen en voor mijn eerste cadeautje, (ik dacht laat ik gelijk maar even goed binnenkomen), had ik een ORANJE roos gekocht hier en heb ik iemand anders het in Mensa op de EE Friend tafel laten leggen terwijl ik rondliep in een ORANJE trui! (hint hint hint!). Dit is dus een voorbeeld van een leuk cadeautje wat diegene dan een beetje moet opvrolijken! Volgende week geef ik haar een lekkere reep chocola, omdat ze in haar brief antwoordde dat ze daarvan hield. Wie niet?

Die avond heb ik ook weer moeten studeren, jaja, het is echt niet een en al feest. Want de volgende dag had ik mijn eerste Italiaans test met Verbi Regolari en Irregolari op het programma..

-Sono
-Sei
-E
-Siamo
-Siete
-Siamo

en zo nog 20 andere rijtjes. Maar nadat ik uitgebreid geoefend heb ook met wat latini is het helemaal goed gekomen en was ik zelfs als een van de eerste klaar!

Die vrijdagavond stond er weer wat speciaals op het programma! Ik had mij namelijk aangemeld bij de muziekleraar samen met Vadim (België) en Victoria (UK) om 7 weken lang elke vrijdagavond naar het Teatro Verdi te gaan om daar naar een concert te gaan, zoals hij ons had aangeboden voor een prijs van 30 euro. Zoals wij Nederlanders dan zeggen, dat heb je er dan in 2x al uit. Dus vorige vrijdag reden we voor de eerste keer met drie busjes vol met leerlingen die geïnteresseerd waren richting Trieste..en het was geweldig!! Een prachtig theater, de zaal bomvol met mensen. Een groot orkest op het podium en deze vrijdag speelde ze Tchaikovsky! De akoestiek was ook echt top in het theater dus het was een groot feest! Vooral de Italianen in de zaal zijn geweldig als ze iets mooi of goed vinden laten ze dat altijd horen dus je hoort de hele tijd: BRAVO!! BENISSIMO!! Ik ben blij dat ik me hiervoor heb aangemeld want het was echt de moeite waard, a.s. vrijdag gaan we weer en dan spelen ze volgens mij Beethoven. En de week daarna starten de Opera's!

De volgende dag had ik een leuke uitdaging, want ik moest al een tijdje nodig naar de kapper. Dus ik ging in mijn eentje op stap weer richting Trieste opzoek naar een echte barbier! En na wat geoefend te hebben stapte ik op een Italiaan af en vroeg ik: 'Mi scusi, dove posso trovare un barbiere?' En al snel had ik er een te pakken en belandde ik in een echte barbier waar men zelfs je baard schoor als je erom vroeg, maar dat ging mijn Italiaans te boven. Met wat woordjes die mijn vriend hier uit Italië, Benedetto, had opgeschreven op mijn hand kon ik de juiste aanwijzing geven. Qui (hier) un po' (een beetje) corti (korter). Maar met goede afloop kwam ik uit de barbier en ben ik terug gegaan naar de UWC bubble in Duino waar die avond weer een feestje was in de plaatselijke bar: Mickeys. Fausta de eigenaar denkt natuurlijk KASSA! al die studenten die een drankje bij haar komen kopen, vandaar dat ze tent nu zo vaak opengooit.

Die Zondag heb ik nog hard moeten studeren voor het een en ander en Sylvia een meisje uit Italië heeft me daarbij nog een beetje geholpen, dus dat was erg fijn! Vandaag had ik weer een schooldag maarja een 'normale' dag bestaat hier niet want er gebeurd altijd wel wat. Vandaag had ik voor het eerst College Life. Dan ga je in een groepje met een leraar van alles bespreken en zo begonnen we vandaag te praten over 'Surprising' 'Challenging' en 'Dissapointing' dingen van de college deze eerste drie weken.
Ook had ik vandaag mijn eerste koor repetitie, dat is erg leuk het lijkt heel erg op wat ik gewend ben en Stefano de muziekleraar was echt helemaal enthousiast over mij dus dat was wel echt leuk! Deze week is erg kort want Donderdag hebben we de Officiele Opening Ceremony hier in het dorp en staat alles in het teken van UWC. Ook aangezien deze week UWC 50 jaar bestaat dus het is feest! Ik ben de Nederlandse vlaggendrager dus ik ga met onze mooie vlag door het dorp lopen met nog 80 andere vlaggendragers! En we geven een kort optreden met het koor!

En dan vrijdag de 21ste of September is het PEACE ONE DAY! Zegt het voort!
Peace One Day is namelijk een non-profit organisatie die is ontstaan om het bewustzijn van de Internationale Dag van de Vrede te promoten. Elk jaar vindt het plaats op de 21e september en elk jaar proberen ze dus het bewustzijn bij de mensen te verhogen. Iedereen kan daar dus bijhelpen en wij als UWC doen dat natuurlijk ook! Deze vrijdag geven we een grote show op de Piazza in Trieste waar we deze hele week al voor aan het oefenen zijn geweest! Onwijs gaaf natuurlijk! En guess what? Ze hebben mij gekozen om het te gaan presenteren! Midden op dat grote plein samen met Guinevre uit Milaan! Ik heb er onwijs veel zin in! Hier is onze promotie video van de college! http://www.youtube.com/watch?v=fe5V1g8US3k

Weer een lange blog op deze maandag avond! Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat in Nederland, volgens mij hebben we nu beter internet op de college dus ik hoop dat ik nu met betere kwaliteit kan skypen met jullie!

I'll keep you posted!!
En reacties zijn altijd welkom!

Arrivederci!

  • 17 September 2012 - 22:55

    Lisanne:

    Ik ben nu wel heeeeel benieuwd naar die foto haha, maar ik kan hem niet vinden? Ligt dit aan mijn a-technischheid ofwa?

  • 17 September 2012 - 22:58

    Je Muti:

    Hey Douw,
    Jongen wat maak je veel mee. Ongelofelijk. En dat allemaal in een weekje.... Wel even de foto posten na de barbiere graag:) Benieuwd hoe het je op peacedag vergaat; eitje na de battle of the bands, Laurenskerk, filmavond, enz. toch? Of moett in het Italliaans. Dat wordt lastiger ....
    Is het gelukt met de solo zangles? We skypen snel weer.
    x

  • 20 September 2012 - 09:01

    Britta:

    Hoi Douwe,
    Volgens mij heb jij daar een fantastische tijd! Super gaaf dat jij vandaag de Nederlandse vlaggendrager zal zijn tijdens de viering van het 50 jarig bestaan van UWC.
    En wat een eer dat ze je hebben gevraagd om te presenteren op het plein van Trieste.
    Wij zijn enorm trots op onze neef! Veel plezier verder en het is heel leuk om je verslagen te lezen.
    Liefs van ons allemaal,
    Britta

  • 24 September 2012 - 22:48

    Douwe Van Der Stroom:

    @Lisanne: als het goed is staat de foto er nu bij Liz!

    @mijn muti: Er gebeurt hier inderdaad erg veel Mam! je kunt lezen hoe het gegaan is in mijn volgende blog!

    @Britta: Dag Britta, ik heb inderdaad een fantastische tijd! Ik heb het onwijs naar mijn zin met al die mogelijkheden die ik hier krijg aangeboden! Goed om te horen en I'll keep you posted! Groetjes ook terug aan iedereen daar!

    Liefs,
    Douwe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Hallo allemaal! Dit jaar ben ik geselecteerd, na drie zware selectierondes, om mijn laatste twee schooljaren van mijn vwo af te maken in Italië, in Duino om precies te zijn. De school waar ik naartoe gaat heet United World College of the Adriatic. UWC heeft een wereldwijde keten van middelbare scholen met leerlingen uit meer dan 110 landen. Het UWC heeft als doel jongeren (leeftijd 16-18 jaar) uit verschillende landen en culturen samen te brengen om wederzijds begrip te stimuleren. Culturen en het vieren van verschillen staat dus centraal. Want verschil verrijkt! Ik heb er heel veel zin in, maar ga jullie wel erg missen (vergeet niet ik kom in die twee jaar terug in de vakanties!) en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen! Ik ga mijn huidige school het Erasmiaans verlaten en een groot avontuur tegemoet. Vandaar dus mijn blog. Veel leesplezier!

Actief sinds 24 Mei 2012
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 56404

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 25 Mei 2014

Op naar Italië!

Landen bezocht: