'Exploring the world' - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu 'Exploring the world' - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu

'Exploring the world'

Blijf op de hoogte en volg Douwe

05 November 2012 | Italië, Duino-Aurisina

Ciao a tutti!

Dit keer wel een verslag op Maandagavond, zoals beloofd! Nadat jullie Herfstvakantie was afgelopen en ik alle verhalen had gehoord, was het mijn tijd voor een weekje vakantie! Wat ze hier 'Long Weekend' noemen.

Deze vakantie begon afgelopen Woensdag, maar eigenlijk al veel eerder want er viel het een en ander te plannen. Ik had een paar weken vooraf de vakantie wat navraag gedaan bij secondi, third years etc. door te vragen: 'Wat nou echt een leuke plek is om naar toe te gaan, in de buurt en niet al te duur natuurlijk?'. En na verhalen over Budapest, Zagreb, Gardameer, Verona, Florence kwam al snel Ljubljana naar boven. De hoofdstad van Slovenië, met ruim 350.000 inwoners, een mooie ligging aan de rivier ‘Ljubljanica’ en gebouwen uit vele perioden, zoals de Renaissance en het classicisme. Het is niet heel groot, maar toch is er veel te doen, is het goedkoop en niet al te ver weg!

Het transport is dus ideaal, een directe verbinding vanuit Trieste voor 11 euro! Al snel voegde er zich een heleboel mensen bij onze groep van het idee naar Ljubljana, en vertrokken we uiteindelijk met ruim 25 mensen in de bus naar Ljubljana! We waren verdeeld in drie hostels/appartementen in Ljubljana. Ik sliep in een hostel met nog drie anderen, net zoals nog een groep en een nog grotere groep had een appartement gehuurd iets buiten de stad, waar we voornamelijk ook veel tijd mee hebben doorgebracht.

Bij aankomst was het al donker, desalniettemin zijn we de stad gaan verkennen en hebben we langs de mooie rivier die door het centrum gaat gegeten. Die avond, de 31ste was het natuurlijk ook Halloween dus de stad was erg druk en Ljubljana is ook een gave stad om uit te gaan, dus ook voor de clubs (die helaas vaak 18+ waren) stonden lange rijen met verklede mensen. Wij eindigden dus vaak uit in bars of pubs, wat ook reuze gezellig was! Die avond nog lang gebleven in het appartement, waar veel van mijn betere vrienden zaten en ook wat secondi! Leuke kans om elkaar wat beter te leren kennen dus!

Volgende dag lekker uitgeslapen, want ja, het is natuurlijk wel vakantie! In de ochtend (middag eigenlijk..) lekker ontbeten in een soort Ierse Pub. Vervolgens naar wat highlights gegaan hier in de stad bijvoorbeeld; de drie bruggen zijn erg bekend hier, ontworpen door de Sloveense architect Jože Plečnik. Die naam zie je veel terug in de stad. Ook het kasteel 'Ljubljanski Grad' is erg bekend in Ljubljana met een ontzettend tof uitzicht over de stad! Hester, mijn co-year, die ook naar Ljubljana was gegaan had zelfs een fiets gehuurd die ik ook gelukkig mocht gebruiken, voor mij weer de eerste keer na 2,5 maanden! Dat was echt lachen om zo nog wat meer te zien van Ljubljana! Daarna door het slechte weer, want het begint hier nu helaas ook een stuk kouder te worden, een filmavondje gehouden met z'n allen in het appartement. Wat echt heel gezellig was, ik was echt heel blij met de groep waarmee ik gegaan was! We waren met een heleboel nationaliteiten wat natuurlijk al vet gaaf is, met vrienden uit Amerika, Bahama’s, Pakistan, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Finland, Tsjechië, Canada, Turkije, Armenië, Maleisië, Libanon, Zwitserland, Albanië en Letland! Allemaal vertegenwoordigt in Ljubljana! Als we mensen ontmoetten en ze vroegen 'Where are you guys from?' hadden we dus wel even de tijd nodig! Vaak volgde dan ook de vraag: ‘But how are you guys friend then?’ en dan antwoordde wij in koor: ‘Because of UWC’ met een big smile. Dat is dan ook wel weer het gave van UWC.

Die Vrijdag weer 'vroeg' opgestaan (12:00) en opzoek gegaan naar een plek waar we konden ontbijten. Ik bedoel, lunchen. Na het ontbijt wilden de dames toch wel graag even 'shoppen' * zucht * dus besloten wij, de mannen, maar een bar en daarna een pizzeria op te zoeken en hebben daar wat 'guys bounding' gehad! Die avond moesten wij ook nog eens koken voor de dames, omdat zij dat op Donderdag hadden gedaan voor ons, dus uiteraard gingen wij voor de pasta met saus! Lekker makkelijk!

De laatste dag in Ljubljana was alweer aangebroken maar we hebben hem ook goed gebruikt! We zijn naar een voetbalwedstrijd geweest hier van de lokale club, Olympija in een redelijk groot stadion. Maar niemand begreep de nummers die de fans zongen of de waarschijnlijke scheldwoorden die geroepen werden. Misschien maar goed ook! Daarna met z'n allen naar de nieuwe Bond film: SKYFALL in een grote en vooral goedkope bioscoop. Gelukkig in het Engels mét Sloveense ondertiteling, waar ik gewoon geen enkel woord van herkende. De film was wel echt heel gaaf, erg van genoten! Ook de soundtrack van Adele, was zoals al haar nummers, super!

Op Zondag ochtend de bus terug genomen richting, zoals ik nu zeg, thuis. Dat zegt ook wel weer wat over het college, want na deze paar fantastische dagen in Ljubljana mistte ik toch al de geweldige sfeer en mensen van United World College of the Adriatic. En na een lief ontvangst van al die, nu al dierbare co-years en secondi, was de vakantie dan toch echt weer over en moest ik weer aan de bak.

Maar we hebben hier een ontzettend leuke week voor de boeg, met op vrijdagavond dan toch eindelijk... de EE Show! Een ontzettend drukke week met rehearsals, deadlines, technical rehearsals, final rehearsals ga zo maar door.. Een heleboel te organiseren voor mij ook nog eens, met de rest van de organisatoren. Had gelukkig voor de vakantie al allemaal 'schedules' gemaakt voor deze aankomende week, dus dat komt helemaal goed. Vandaag de Promo film laten zien aan de secondi tijdens Assembly en die gingen al goed uit hun dak! Iedereen is hier dus behoorlijk enthousiast!

Al weer aan het eind van mijn blog. Hoop volgende week te kunnen vertellen hoe GOED de EE Show is gegaan! En wens jullie allemaal ook een leuke week toe. Ik mis de opkomende Sinterklaas sfeer wel een beetje in de winkel etalages in Nederland, dat hebben ze hier helaas niet.

Tot over 40 dagen alweer met Kerst!

Arrivederci!

  • 05 November 2012 - 22:45

    Lucille :

    Leuk om weer je bericht vol met activiteiten te lezen Douwe! Het klinkt heel divers en zo afwisselend allemaal. Brengt veel kwaliteiten van jou naar buiten! Leuk dat je zo geniet en je fijne mensen daar hebt om het samen mee te beleven. A real active community! Hier hebben wij de afgelopen dagen ook wat scary & spooky Haloweencreatures in the house gehad. Juul en Cees hadden ieder een leuk feest. De een ging met groen hoedje met zwarte spinnenweb en zwarte gloves met witte skeletbotten erop de deur uit en de ander met wit gesminckt gezicht & armen, nepbloed & zwart outfit incl. hoed. Ik hield het bij pompoenensoep maken, en was erg lekker! Ook is er in Wassenaar het een en ander aan Halloween gevierd afgelopen weekend! Juul heeft verder leuke foto's van Parijs trouwens. C&J hebben alletwee vanmiddag nog auditie gedaan voor de grote avond op het St. Vituscollege. En was de pasta die Cees hier laatst ala Jamie Olivier maakte superlekker. Juul zal deze week sushi gaan maken.... Cees vond de 007 film afgelopen weekend ook top hoorde ik.
    Veel succes met alles en blijf schrijven ok! Groetjes, Lucille.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Hallo allemaal! Dit jaar ben ik geselecteerd, na drie zware selectierondes, om mijn laatste twee schooljaren van mijn vwo af te maken in Italië, in Duino om precies te zijn. De school waar ik naartoe gaat heet United World College of the Adriatic. UWC heeft een wereldwijde keten van middelbare scholen met leerlingen uit meer dan 110 landen. Het UWC heeft als doel jongeren (leeftijd 16-18 jaar) uit verschillende landen en culturen samen te brengen om wederzijds begrip te stimuleren. Culturen en het vieren van verschillen staat dus centraal. Want verschil verrijkt! Ik heb er heel veel zin in, maar ga jullie wel erg missen (vergeet niet ik kom in die twee jaar terug in de vakanties!) en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen! Ik ga mijn huidige school het Erasmiaans verlaten en een groot avontuur tegemoet. Vandaar dus mijn blog. Veel leesplezier!

Actief sinds 24 Mei 2012
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 56404

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 25 Mei 2014

Op naar Italië!

Landen bezocht: