'Douwe? He is as crazy as a door' - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu 'Douwe? He is as crazy as a door' - Reisverslag uit Duino-Aurisina, Italië van Douwe Stroom - WaarBenJij.nu

'Douwe? He is as crazy as a door'

Blijf op de hoogte en volg Douwe

19 November 2012 | Italië, Duino-Aurisina

Ciao a tutti!

Vandaag weer tijd voor een blog! Wat later vanavond door de Presentatie waar ik net vandaan kom over een eventuele Down Hill Ski/Crosscountry Ski trip na de Kerst in het Noorden van Italië !

Zoals ik vorige keer al zei; ik heb een drukke en zware week achter de rug, wat school betreft dan: bergen met coursework maar dat komt omdat we aan het einde komen van de First Term.

Mijn toetsen zijn gelukkig allemaal goed gegaan! Behalve mijn Wiskunde toets van vandaag, maar gelukkig telt het niet zo zwaar. Voor Italiaans heb ik een mooi cijfer terug, mijn Esystems essay is ondertekend met een 'Excellent' en ook mijn Engels Essay werd gemarkeerd als een 'Good Job' en aan de klas voor gelezen. Ook stond er nog een Economie toets op het programma wat wel even anders was dan verwacht, maar uiteindelijk toch goed is gegaan. Dus ik ben blij dat het harde werken is beloond.

Samen met nog drie andere jongens uit het koor zijn we uitgekozen om over twee weken op 30 November met nog 80 andere mannen uit andere Italiaanse koren mee te doen in een groot concert in het Theater waar ik al enkele keren naar toe ging (ook met Papa en Mama toen ze hier waren), genaamd Teatro Verdi. We zijn daar dus hard voor aan het repeteren en we doen heel toevallig ook wat stukken van Händel die ik ook gedaan heb op Hofplein! Heel gaaf en heb heel veel zin om over een paar weken daar op dat podium te staan met al die Italiaanse zangers voor die prachtige zaal.

Ook heb ik me deze week aangemeld om Chair te worden, nee niet stoel.. maar hoofd van een Comité in MUN (Model United Nations) wat we hier doen als een vorm van debatteren. Wat eigenlijk inhoudt dat we de United Nations proberen na te doen. Na de Kerstvakantie is er namelijk een grote MUN conference hier op de College en als Chair leidt je die hele conference en houdt je orde! Als het goed gaat mag ik misschien ergens op een andere United World College ook Chair zijn, zo zijn er vorig jaar mensen naar Wales gegaan aangezien het een wereldwijde vorm van debatteren is. Erg gaaf en ook daar ben ik me dus druk voor aan het voorbereiden want moet een heleboel regels uit mijn hoofd leren.

In Theater beginnen we nu met een stuk dat geschreven is door een secondo uit Nigeria, Nifemi genaamd, en het heet ‘Maffia’! Een gaaf stuk over wat ze hier natuurlijk allemaal kennen, de maffia. We gaan volgende week de rollen verdelen dus ben erg benieuwd hoe dat voor mij uitpakt.

Woensdagavond in Filmclub gekeken naar een hele mind-changing film. 'Spring, Summer, Fall, Winter and Spring' genaamd. Een Zuid-Koreaanse film waar weinig in gesproken wordt maar toch heel boeiend en duidelijk is. De film vertelt het verhaal van een Boeddhistische monnik die woont in een Boeddhistisch klooster, dat drijft op een meer in een ongerept bos. Zijn leven wordt gevolgd als hij door de seizoenen van zijn leven gaat, van zijn jeugd tot ouderdom.

De hele week tussendoor ook bezig geweest met mijn History Essay van 2500 woorden door allemaal boeken te lezen in de Bieb en me in het onderwerp te verdiepen. De vraag die we dit keer moeten beantwoorden luidt: 'Why were the Central Powers defeated in the First World War?'. Alles wéér handgeschreven omdat we moeten oefenen voor het examen over twee jaar waar we ook alles moeten schrijven. Maar de deadline gehaald en 'Signed, Sealed, Delivered, It's yours' geschreven als grap naar mijn leraar.

Weer met heel veel plezier naar mijn Social Service gegaan op Donderdag middag, het begint steeds beter te gaan nu ze ons beter hebben leren kennen en visa versa. Heb een paar leuke foto's kunnen maken voor ons Yearbook die jullie aan het eind van het jaar kunnen bewonderen in de zomer. Maar ik zal hier onder alvast wat foto's posten.

Bij Environmental Systems nu ook eindelijk begonnen met 'Practical Labs' net zoals de andere Sciences dus we zijn aan het verbranden geslagen in de Labs en proberen ons nu te verdiepen in het omzetten van Biomass to Energy. Wat echt vet interessant is!

Vrijdagavond met alle Dutchies een pizza gehaald en even bijgepraat over van alles. Altijd fijn even Nederlands te kunnen praten onder het genot van een pizza van de plaatselijke Pizzeria. Over Nederlands gesproken, wat mij hier vaak overkomt is dat ik spreekwoorden probeer te vertalen maar dat klinkt helemaal niet en de Dutchies liggen dan dus ook echt in een deuk. Zie bijvoorbeeld de titel. Leuke voorbeelden die ik mensen nu aan leren ben zijn:

-If you want to decorate my sister you have to come from good houses!
-She has a dike of a voice!
-He has a divorce in his hair.
-They sent me from hot to her.

De mensen die ik het aan het leren ben begrijpen er natuurlijk helemaal niets van. Maar dan zeggen wij om het nog even af te sluiten, let you not from the wise bringen!

Zaterdagochtend om 5uur opgestaan voor een Cultural Visit in Ravenna! Wat net onder Bologna ligt. De secondi gingen voor hun World Arts & Cultures les en ze hadden nog plaatsen vrij in de bus dus ik had gelijk gevraagd om mee te gaan! Heel gaaf om te zien, Ravenna heeft een heleboel Geschiedenis die ons allemaal werd verteld door een lerares, veel herkende ik zelfs nog van mijn KCV en Kunstgeschiedenis lessen op het Erasmiaans. De stad Ravenna is vooral bekend vanwege zijn met mozaïeken gedecoreerde vroegchristelijke bouwwerken, die grotendeels dateren uit de tijd dat de stad de hoofdstad was van het Ostrogotische rijk. Veel van de monumenten die we hebben bezocht zijn ook opgenomen in de Unesco-Werelderfgoedlijst. Bovendien bevindt zich in Ravenna de graftombe van de bekende Italiaanse schrijver Dante Alighieri. Bekend van Dante's Inferno etc. Een 4 uur lange trip was het wel waard dus maar zulke trips zijn natuurlijk ook wel heel erg gezellig en zo leer je ook nog eens wat secondi beter leren kennen!

Zondag goed uitgerust van de slopende week, maar helaas moest ik nog leren voor mijn Wiskunde toets van vandaag, wat dus helaas een beetje studeren te kort is gekomen merkte ik vanochtend.

Maar het Nederlands Nationaal Comité (UWC Nederland) maakte mijn dag en die van de andere Dutchies weer helemaal goed door een super grote doos op te sturen met allemaal Sinterklaas lekkernijen zoals Chocoladeletters, pepernoten, marsepein ... noem maar op! En een heel grappig gedicht waar we nog niet achter zijn gekomen wie dat geschreven heeft. Ontzettend bedankt in ieder geval!

Net dus, maandagavond, een presentatie gehad over een kans om te gaan Skiën na de Winterbreak! Over de Winterbreak gesproken, het is niet ver weg meer! Over 24 dagen stap ik alweer op het vliegtuig naar Nederland voor een maandje en zit de First Term er alweer op! Ondanks dat ik het hier zo ontzettend naar mijn zin heb, kan ik niet wachten jullie allemaal weer te zien en ook eens al jullie verhalen te horen. Ik kan zelfs naar het Kerstgala komen. Even ter informatie, ik ben dus in Nederland van 13december tot 8januari!

Ik ga snel even mijn Italiaans essay afmaken met wat hulp van Benedetto uit 'de hak van Italië' zoals hij altijd zegt!

Arrivederci!

  • 20 November 2012 - 19:33

    Jaap En Tiny Harkema:

    Dank je wel Douwe voor je verslag. Het is al met al een heel druk leven.
    Fijn dat de studie voorspoedig verloopt. Sterkte met je wiskunde hoor!

    Groeten Tiny en Jaap uit Oosterhout.

  • 21 November 2012 - 00:26

    Mam:

    Het grote aftellen begint hier hoor! Houd vol. Laatste loodjes. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Hallo allemaal! Dit jaar ben ik geselecteerd, na drie zware selectierondes, om mijn laatste twee schooljaren van mijn vwo af te maken in Italië, in Duino om precies te zijn. De school waar ik naartoe gaat heet United World College of the Adriatic. UWC heeft een wereldwijde keten van middelbare scholen met leerlingen uit meer dan 110 landen. Het UWC heeft als doel jongeren (leeftijd 16-18 jaar) uit verschillende landen en culturen samen te brengen om wederzijds begrip te stimuleren. Culturen en het vieren van verschillen staat dus centraal. Want verschil verrijkt! Ik heb er heel veel zin in, maar ga jullie wel erg missen (vergeet niet ik kom in die twee jaar terug in de vakanties!) en ik wil graag mijn ervaringen met jullie delen! Ik ga mijn huidige school het Erasmiaans verlaten en een groot avontuur tegemoet. Vandaar dus mijn blog. Veel leesplezier!

Actief sinds 24 Mei 2012
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 56329

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2012 - 25 Mei 2014

Op naar Italië!

Landen bezocht: